| 
			   
		 
								 
	 
	
		
			
				2017-03-08 11:35 
				Eszmesúrlódások-2 
				
				
				
				
			 | 
		 
		
				
		
		
			| 
																																													 Liberalizmus egykor és ma 
							
														 címmel folytatódik a Széchenyi Társaság "Eszmesúrlódások" kerekasztal beszélgetése.          A liberalizmus kifejezés már önmagában szélsőséges érzelmeket vált ki. Egyesek szitokszónak tekintik, mások ezzel szemben a társadalmi gondolkodás és együttműködés megoldását látják ebben.          A liberalizmus központi gondolata a szabadság. Hol kezdődik, s milyen kritériumok mellett beszélhetünk valóban szabadságról – személyes és társadalmi szabadságról? Ugyanakkor fölvetődik a kérdés: a liberalizmus gondolatának megjelenése óta eltelt mintegy kétszáz esztendőben mennyiben változott a fogalom jelentéstartalma? S a magyar tizenkilencedik századi históriából ismert szabadelvűség vajon pontosan fedi-e a klasszikus liberalizmusnak nevezett, elsősorban Nyugat-Európában elterjedt kifejezést? További elmélkedésre indíthat, ha a liberalizmus korábbi értelmezését összevetjük napjaink liberalizmusával. S vajon a politikai gyakorlatban egybefonható-e a liberális, a konzervatív és a nemzeti-keresztény irányzat, mint erre kísérlet történt az 1990 utáni politikai gyakorlatban?  Aktiv részvételére számítva szeretettel várjuk Önt és barátait,ismerőseit.    
  dr.Rubovszky András fötitkár  Vitaindító:Turgonyi Zoltán filozófus és  Csorba László történész   Moderátor:
  Elmer István, író-újságíró   Helyszín: Loyola Café ( a jezsuiták Párbeszéd Háza, Budapest 8.ker. Horánszky u 20.) Időpont: 2017. április 25-én, kedden  17.00 - 19.00 óra  A vita rövid összefoglalása és értékelése:   Liberalizmus egykor és ma  Az Eszmesúrlódások második összejövetelén a liberalizmus fogalomkörét járták végig Turgonyi Zoltán filozófus és Csorba László történész segítségével a Széchenyi Társaság meghívására a Loyola Caféban megjelentek.            A liberalizmus, az egyéni és közösségi szabadságvágy eszméje – ősforrását tekintve – már az ókorban is tetten érhető, az újkorban a reneszánsz idején, illetve a protestantizmus megjelenésével indult meg az a folyamat – párhuzamosan a tudományok fejlődésével –, amely később filozófiai, ideológiai, gazdasági, társadalmi, majd politikai színtéren is jelentkezett. Az emberi személyiség öntudatra ébredése a descartes-i gondolat jegyében számos pozitív vonást hordozott, rövidesen jelentkeztek azonban ennek az áramlatnak az árnyoldalai is, amikor a liberalizmus üdvtörténeti igénnyel lépett fel. Ez pedig nem jelentett mást, minthogy azt a korábbi erőteret, amelyben az ember Istennel való viszonyában fogalmazta meg és helyezte el önmagát, egy újabbal, az önmegváltás eszméjével váltotta fel, s cselekvéseit ennek rendelte alá. A szabadság valamiféle abszolutizálása (istenítése) mellett az önérdek, a haszonelvűség, az individualizmus (nem tévesztendő össze a perszonalizmussal) és a materializmus, illetve az ateizmus vált jellemzőjévé.            A magyar történelemben szabadelvűség néven ismert a tizenkilencedik századi liberalizmus, amelynek azonban nem volt szerves folytatása a huszadik század elején polgári radikális körökben jelentkező liberalizmus, s a mai, liberálisnak nevezett, a természetjogi elveket megkérdőjelező, elsősorban politikai irányzat sem tekinthető annak, bár ilyen látszatot igyekszik kelteni.    Elmer István író-újságíró, moderátor    A vita játékszabályait lásd a "Lectori salutem" c. hír szövegében. Felhívjuk egyben a figyelmet arra, hogy e hiradás végén nyitott ablakban egyszerű regisztráció után előre fel lehet tenni kérdéseket illetve meg lehet fogalmazni véleményeket  a megadott terjedelemben. 
				
				
				
																
				Nyomtatás
  
	
		| 
		Hozzászólás beküldéséhez lépjen be felhasználónevével. Amennyiben még nem regisztrált felhasználó, 
		itt regisztrálhat!
		 Bővebben kifejtené véleményét? Írását küldje el szerkesztőségünk e-mail címére. 
		 | 
	
 
				 | 
					 
	 
	
				 
	 
		 Kommentek
	smisi 2017-04-15 19:11:31  
	A következők fogalmak tömör definiciójára és jellemzőire lennék kíváncsi: 
1)Liberalizmus 
2)Neoliberalizmus 
3)Illiberalizmus 
4)Nemzeti liberalizmus (ha van ilyen). 
Lehetőleg nem at szeretném hallani, amit egy-egy kérdezett fogalom NEM takar, hanem az irányzat célkitűzéseit. Köszönettel Sajgó Mihály 
		
	smisi 2017-04-15 19:17:21  
	A címben adott sejtetés - akár még kérdőjellel is a végén - véleményem szerint nem tényhű. A liberalizmus maga nem árulta el a szabadságot. Ami viszont már jócskán tette ezt, az a neoliberalizmus. 
		
		 | 
		
			 További események »
	
	
	
  
 			 | 
		
			
	
	
	
		| 
		A Széchenyi-tisztelők eseménynaptára
		 | 
	 
 
    | H | 
    K | 
    SZ | 
    CS | 
    P | 
    SZo | 
    V | 
 
                    | 
        
		27		
		 |  
                    
        
		28		
		 |  
                    
        
		29		
		 |  
                    
        
		30		
		 |  
                    
        
		31		
		 |  
                    
        
		01		
		 |  
                    
        
		02		
		 |  
     
                    | 
        
		03		
		 |  
                    
        
		04		
		 |  
                    
        
		05		
		 |  
                    
        
		06		
		 |  
                    
        
		07		
		 |  
                    
        
		08		
		 |  
                    
        
		09		
		 |  
     
                    | 
        
		10		
		 |  
                    
        
		11		
		 |  
                    
        
		12		
		 |  
                    
        
		13		
		 |  
                    
        
		14		
		 |  
                    
        
		15		
		 |  
                    
        
		16		
		 |  
     
                    | 
        
		17		
		 |  
                    
        
		18		
		 |  
                    
        
		19		
		 |  
                    
        
		20		
		 |  
                    
        
		21		
		 |  
                    
        
		22		
		 |  
                    
        
		23		
		 |  
     
                    | 
        
		24		
		 |  
                    
        
		25		
		 |  
                    
        
		26		
		 |  
                    
        
		27		
		 |  
                    
        
		28		
		 |  
                    
        
		29		
		 |  
                    
        
		30		
		 |  
     
 
	
	 
	 | 
 
	| 
	 | 
  
	  
	
 
		 |